Fundació Agbar / Notícies / Daniel de Alfonso: "La transparència i la rendició de comptes reforcen el sistema democràtic i generen confiança en la societat"

15 Maig 2014

El director de l'Oficina Antifrau de Catalunya (OAC), Daniel de Alfonso, ha participat aquest migdia en una nova edició del Cercle de l'Aigua, el fòrum de diàleg i reflexió de la Fundació Agbar.

A la conferència, titulada Transparència i bon govern. Valors de futur, que ha presentat el president executiu d'Agbar, Àngel Simon, Daniel de Alfonso ha urgit a corregir l'opacitat i la manca de transparència d'alguns càrrecs i institucions públiques per generar confiança en la ciutadania: "La pau social necessita uns líders polítics que governin amb ètica i transparència", ha indicat.

Per a Daniel de Alfonso, és "a través de la transparència i la rendició de comptes que els nostres càrrecs públics atendran primer l'interès general que el particular". En aquest sentit, ha alertat que les lleis per si soles "no serveixen per a res si no es posen en pràctica amb actituds ètiques i transparents".

Quant a la corrupció, ha indicat que la Comissió Europea va suspendre Espanya pel que fa a la percepció que en tenen els seus ciutadans, però va salvar Catalunya, "gràcies a l'existència de l'Oficina Antifrau". Daniel de Alfonso ha anunciat a més que sol·licitaran participar com a institució convidada al G20 i a la Comissió Europea.

En relació amb el món empresarial, el director de l'OAC ha indicat que malgrat no ser objecte de la Llei de Transparència, les empreses necessiten un lideratge corporatiu i un bon codi ètic per fer-les avançar. Daniel de Alfonso ha definit l'equació "economia més ètica igual a credibilitat més inversió" com la clau per generar confiança entre països; "la confiança és la moneda del futur a nivell empresarial", ha sentenciat.

Per la seva part, el president executiu d'Agbar, Àngel Simon, ha destacat el paper de l'Oficina Antifrau de Catalunya en la lluita contra la corrupció "amb plena independència de les administracions públiques", i ha posat l'exemple de la investigació que va encarregar d'ofici el setembre passat a totes les fundacions i associacions vinculades als partits polítics catalans com a mostra del seu ferm compromís amb la transparència.

"El Grup Agbar ha apostat sempre per la governabilitat i la seguretat jurídica com a signe inequívoc de la qualitat democràtica de qualsevol país, i és per això que dóna suport a la tasca d'aquesta Oficina en la lluita contra el frau i la corrupció", ha remarcat Àngel Simon.

Després de la conferència, que s'ha pogut seguir a través de les xarxes socials mitjançant el compte de Twitter @cercledelaigua i del hashtag #CercledeAlfonso, Albert Martínez, director d'Agbar a Catalunya, ha moderat un debat en què els assistents han traslladat les seves preguntes al director de l'OAC.

Daniel de Alfonso és director de l'Oficina Antifrau de Catalunya des de juliol de 2011. Llicenciat en dret per la Universitat de San Pablo CEU, té una àmplia formació en dret penal econòmic i blanqueig de capitals. Va ingressar a la carrera judicial per oposició el 1989, i va exercir durant 17 anys com a magistrat, primer al jutjat penal número 20 de Barcelona, i després a les seccions penals desena i setena de l'Audiència Provincial de Barcelona. Ha compatibilitzat la carrera judicial amb la docència en universitats, escoles de negoci i prestigiosos centres formatius de l'àmbit judicial, com a penalista especialitzat en delictes econòmics.

Per aquest any estan previstes noves edicions del Cercle de l'Aigua. La propera, el 25 de juny amb la presència de Ramon Estruch, doctor en Medicina per la Universitat de Barcelona, i Consultor Sènior del Departament de Medicina Interna de l'Hospital Clínic de Barcelona. Trobareu tota la informació de les activitats del Cercle de l'Aigua al web www.cercledelaigua.cat.